Binnenkort in De Kapel

  • 19 sep Katrijne Bezemer; lezing: Johann Wolfgang Goethe, als muzikale dichter
  • 26 sep Jeanne Traas-Hageman; ontmoeting - over de bestaanswijze van het HEBBEN en de bestaanswijze van het ZIJN.
  • 3 okt Kees Voorhoeve, lezing: De melodie van het gras, notities over de mystieke weg
  • 10 okt Annette Nobuntu Mul, lezing: ‘Opsoek naar Ubuntu’
  • 17 okt Rémon van Gemeren, lezing: Het spirituele leven van de schilder Jan Mankes
  • 19 okt Leeskring: Vrouwen in de filosofie
  • 24 okt Katrijne Bezemer, religieuze bijeenkomst; thema ‘Onze helden’
  • 31 okt Iris Hartog, lezing: Voltooid leven? Doodwensen bij ouderen die niet ernstig ziek zijn

Lezing Erwin Bomas; thema: Plato en zijn betekenis voor onze tijd

Op 9 februari houdt Erwin Bomas een lezing met als thema

Plato en zijn betekenis voor onze tijd

Plato is nog altijd een van de beroemdste en meest gelezen filosofen. Hij ging de grote levensvragen niet uit de weg. Wat is waar? Wat is het goede? Wat is rechtvaardigheid?
In deze tijd worstelen we nog altijd met deze vragen. Plato’s antwoorden zijn echter voor een deel verborgen. Zijn Dialogen staan vol metaforen, mythen en mystiek. Bewust, omdat Plato, als ingewijde in de Mysteriën van het oude Griekenland, gebonden was aan geheimhouding.
Vanaf 1875 is er echter veel meer van deze kennis publiekelijk gemaakt. Daarmee kunnen we de boodschap van Plato opnieuw bekijken en wordt de betekenis ervan, voor onze tijd, helder.

Erwin Bomas is een medewerker van de Theosophical Society Point Loma (TSPL) gevestigd in het Blavatskyhuis in Den Haag. Hij geeft lezingen over allerlei onderwerpen in het licht van de esoterische filosofie of Theosofia, is cursusleider van de cursussen Anders Denken en Levenswijsheid en een van redacteuren van het tijdschrift Lucifer de Licht-brenger. Alle medewerkers van de TSPL werken principieel op vrijwilllige basis.
In zijn werkzame bestaan is Erwin adviseur bij Stichting Kennisnet, het nationale expertisecentrum voor ict in onderwijs. Momenteel werkt hij aan een publicatie over het belang van ethiek en waarden in het licht van de digitalisering van het onderwijs.